Dansk A
Ny ordning
kl. 09.00-14.00
Opgaveoversigt
Opgavesættet består af 5 opgaver. Du skal kun besvare én af dem.
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af romanen. I din analyse skal du have særligt fokus på genre og sprog.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Jeanett Veronica Hindberg: PS. Trænger til risalamande (og adventsdiller) (uddrag).
Fra romanen PS. Trænger til risalamande (og adventsdiller), 2016. Romanen er baseret på blogindlæg fra december 2015. |
Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. |
Opgave 2
Skriv et essay om utopier og dystopier. Inddrag tekstgrundlaget og andre eksempler fra skønlitteratur, tv og/eller film.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: |
Pedro Ivo Carvalho de Araujo Silva: Vagabond.
Animationsfilm fra 2015. Varighed: 6 min. og 46 sek. |
Tekst 3: | Hans Scherfig: ”År 2061” (uddrag).
Første gang på dansk i Folkets Jul, 1961. |
Tekst 4: | George Orwell: 1984 (uddrag).
Fra romanen 1984, 1948. |
Essay
I et essay skal du skrive om og reflektere over et emne på en undersøgende og nuanceret måde. Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau. Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil. I dit essay skal du anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget. |
Opgave 3
Foretag en analyse af ”Vi skal tage Danmark og Dannebrog tilbage” med særligt fokus på sprog, argumentation og modtagere. Afslut din besvarelse med en vurdering af kronikkens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 5: | Pernille Skipper: ”Vi skal tage Danmark og Dannebrog tilbage”.
Kronik i Jyllands-Posten, 4. oktober 2018. |
Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 4
Foretag en analyse og fortolkning af ”Simon Peder” og ”Liljen og Dugdraaben”. Sammenlign digtene, og perspektivér dem litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: | Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”.
Fra Poetiske Skrifter, 1805. |
Tekst 7: | A. W. Schack Von Staffeldt: ”Liljen og Dugdraaben”.
Fra Nye Digte, 1808. |
Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I din perspektivering skal du sætte teksterne ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksterne. |
Opgave 5
Foretag en analyse af The Bus og NT - din verden rundt. Sammenlign de to reklamefilm, og vurdér deres gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 8: |
Midttrafik: The Bus
Reklamefilm fra 2012. Varighed: 1 min. og 30 sek. |
Tekst 9: |
Nordjyllands Trafikselskab: NT - din verden rundt
Reklamefilm fra 2016. Varighed: 3 min. og 27 sek. |
Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af romanen. I din analyse skal du have særligt fokus på genre og sprog.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: | Jeanett Veronica Hindberg: PS. Trænger til risalamande (og adventsdiller) (uddrag).
Fra romanen PS. Trænger til risalamande (og adventsdiller), 2016. Romanen er baseret på blogindlæg fra december 2015. |
Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. |
Opgave 2
Skriv et essay om utopier og dystopier. Inddrag tekstgrundlaget og andre eksempler fra skønlitteratur, tv og/eller film.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: |
Pedro Ivo Carvalho de Araujo Silva: Vagabond
Animationsfilm fra 2015. Varighed: 6 min. og 46 sek. |
Tekst 3: | Hans Scherfig: ”År 2061” (uddrag).
Første gang på dansk i Folkets Jul, 1961. |
Tekst 4: | George Orwell: 1984 (uddrag).
Fra romanen 1984, 1948. |
Essay
I et essay skal du skrive om og reflektere over et emne på en undersøgende og nuanceret måde. Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau. Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil. I dit essay skal du anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget. |
Opgave 3
Foretag en analyse af ”Vi skal tage Danmark og Dannebrog tilbage” med særligt fokus på sprog, argumentation og modtagere. Afslut din besvarelse med en vurdering af kronikkens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 5: | Pernille Skipper: ”Vi skal tage Danmark og Dannebrog tilbage”.
Kronik i Jyllands-Posten, 4. oktober 2018. |
Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 4
Foretag en analyse og fortolkning af ”Simon Peder” og ”Liljen og Dugdraaben”. Sammenlign digtene, og perspektivér dem litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: | Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”.
Fra Poetiske Skrifter, 1805. |
Tekst 7: | A. W. Schack Von Staffeldt: ”Liljen og Dugdraaben”.
Fra Nye Digte, 1808. |
Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I din perspektivering skal du sætte teksterne ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksterne. |
Opgave 5
Foretag en analyse af The Bus og NT - din verden rundt. Sammenlign de to reklamefilm, og vurdér deres gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 8: |
Midttrafik: The Bus
Reklamefilm fra 2012. Varighed: 1 min. og 30 sek. |
Tekst 9: |
Nordjyllands Trafikselskab: NT - din verden rundt
Reklamefilm fra 2016. Varighed: 3 min. og 27 sek. |
Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Oplysninger til brug for Copydan
Jeanett Veronica Hindberg: PS. Trænger til risalamande (og adventsdiller) (uddrag).
PS. Trænger til risalamande (og adventsdiller), 2016. Turbine. ISBN: 9788740613711
Pedro Ivo Carvalho de Araujo Silva: Vagabond.
Animationsfilm fra 2015.
Filmen bringes i henhold til aftale mellem Undervisningsministeriet og Copydan.
Hans Scherfig: ”År 2061” (uddrag).
Første gang trykt i Folkets Jul, 1961.
Her fra Butleren og andre historier. Forlaget Vinten. ISBN: 87-414-8975-6.
George Orwell: 1984 (uddrag).
1984, 1949. Her fra: Gyldendal. ISBN 87-00-59211-0
Pernille Skipper: ”Vi skal tage Danmark og Dannebrog tilbage”.
Jyllands-Posten, 4. oktober 2018.
Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder”
Første gang trykt i Poetiske Skrifter, 1805. Her fra 1000 danske digte, 2000. Redigeret af Thomas Bredsdorff og Anne Marie Mai. ISBN: 87-621-0037-8.
A. W. Schack Von Staffeldt: ”Liljen og Dugdraaben”.
Nye Digte, 1808. Her fra 1000 danske digte, 2000. Redigeret af Thomas Bredsdorff og Anne Marie Mai. ISBN: 87-621-0037-8.
Midttrafik: The Bus.
Reklamefilm fra 2012.
Filmen bringes i henhold til aftale mellem Undervisningsministeriet og Copydan.
Nordjyllands Trafikselskab: NT - din verden rundt.
Reklamefilm fra 2016.
Filmen bringes i henhold til aftale mellem Undervisningsministeriet og Copydan